Kehamiln 38 minggu


Perkembangan Si Kecil

Perkembangan bayi di kehamilan minggu ke 38 ini lebih cepat dari minggu-minggu sblumnya, dikarenakan sijabang bayi ini kejar target hehehe…. Bayi pada umur 38 minggu mempunyai berat badan sebanyak lebih kurang 3kg hingga 3.2kg dan dia terus menambahkan simpanan lemaknya yang akan membantunya mengaturtepatkan suhu badan selepas kelahiran. Sistem-sistem organ anak kecil anda sudah terbentuk dan bertempat sempurna, tetapi paru-paru adalah yang terakhir untuk mencapai kematangan.  Panjangnya bahkan mungkin telah mencapai 50 cm! Pada beberapa minggu ke dapan, beratnya dapat bertambah sekitar 30 gram setiap harinya. Si kecil juga semakin peka terhadap suara. Inilah saat yang tepat untuk mengajaknya berbicara dan bernyanyi. Bilang padanya, "Ibu dan Ayah tak sabar ingin memelukmu."
 (Selepas bayi dilahirkan, dia memerlukan beberapa jam sebelum dapat memantapkan pola pernafasan yang normal.)

Adakah anda tertanya-tanya apakah warna mata bayi anda? Kebanyakan bayi Asia dan Afrika mempunyai mata hitam kelabu atau coklat semasa dilahirkan - mata hitam kelabu mereka akan menjadi betul-betul coklat atau hitam selepas enam bulan atau setahun. Kanak-kanak kacukan bangsa selalunya mempunyai warna mata yang betul-betul cantik. Bayi keturunan Eropah selalunya mempunyai mata berwarna biru gelap dan warna sebenar - coklat, hijau atau biru - mungkin tidak akan muncul untuk beberapa minggu atau bulan lagi. Warna mata bayi anda pada saat-saat selepas kelahiran tidak akan berkekalan - dedahan kepada cahaya akan menukar warna mata bayi yang asal.

Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman di bahagian ini bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

Ada Apa dengan Tubuh Ibu?
Banyak Ibu semakin sulit tidur nyenyak menjelang saat-saat persalinan. Cobalah untuk beristirahat kapan pun Ibu bisa. Tubuh Ibu membutuhkannya untuk persiapan persalinan nanti. Tips mengganjal kaki dengan bantal bisa Ibu coba, agar tidur terasa lebih nyaman.
Kurangi kecemasan menghadapi kelahiran dengan mendiskusikannya bersama suami.
Jika Ibu sudah memiliki anak pertama, siapkan ia untuk menjadi kakak. Libatkan agar tidak cemburu. Misalnya memintanya memasukkan baju-baju adik bayi ke dalam tas, pasti membuat si kakak senang.
Tanggal melahirkan yang semakin dekat pasti membuat jantung Ibu berdebar. Tenang saja Bu. Lebih baik fokuskan perhatian pada hal-hal lain yang menyenangkan. Diskusikan juga tentang rencana persalinan dengan dokter Anda, agar bila saatnya tiba, kedua belah pihak telah siap. Menjelang tanggal melahirkan, sebaiknya mulai libatkan anggota keluarga lain untuk menyambut kehadiran si Kecil di rumah. Terutama, bagi si calon kakak yang juga masih kecil. Buat ia merasa nyaman, dan yakinkan bahwa kehadiran adik takkan mengurangi kasih sayang dan perhatian Ibu padanya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Masukan kritik dan saran anda........ komentar saja juga ok